International Conferences. Ukrainian Political Sciences Association

 

Вінаєв, Ілля. РОЗВІДУВАЛЬНІ СЛУЖБИ ПОЛЬЩІ // Матеріали ІV-ої міжнародної студентської наукової конференції «Політична праксеологія: розвідка в умовах інформаційного суспільства» / за ред. В.М. Бебика. – Київ: ВАПН, 2018.




РОЗВІДУВАЛЬНІ СЛУЖБИ ПОЛЬЩІ

 

Вінаєв, Ілля,

Київський національний університет імені Тараса Шевченка,

Інститут міжнародних відносин (Україна, м. Київ),

Кафедра міжнародної інформації,

бакалавр 

 

АНОТАЦІЯ

У статті проаналізовано діяльність служб розвідки та безпеки Польщі. Визначено інституційну структуру забезпечення розвідувальної діяльності в країні та протидії загрозами національної безпеки. Розглянуто механізми попередження терористичної загрози та її оцінка відповідними органами на сучасному етапі.

Ключові слова: Польща, національна безпека, розвідка. 

 

 

INTELLIGENCE SERVICES OF POLAND

 

Bashun, Danil,

Kyiv National Taras Shevchenko University,

Institute of International Relations (Ukraine, Kyiv),

Department of International Information,

bachelor

 

SUMMARY

The article analyses the activity of intelligence and security services in Poland. The institutional structure of ensuring intelligence activities in the country, as well as countering national security threats, is defined. The mechanisms to prevent the terrorist threat and its assessment by appropriate bodies at the present stage is reviewed.

Key words: Poland, national security, intelligence.

 

 

Створення та формування нових розвідувальних структур у країнах зазвичай проходить шляхом переформатування старих підрозділів. Саме тому, на мою думку, потрібно розглянути історичні етапи створення сучасних розвідувальних сил Республіки Польщі (далі РП). Але, першочергово потрібно визначити поняття розвідки в цілому, та визначити конкретно поставленні завдання.


Розвідувальна діяльність або розвідка (англ. Intelligence assessment) — діяльність, яка здійснюється спеціальними засобами і методами з метою забезпечення органів державної влади розвідувальною інформацією, сприяння реалізації та захисту національних інтересів, протидії за межами держави зовнішнім загрозам національній безпеці [1].  Суть розвідки полягає у зборі інформації політичного, економічного, науково-технічного характеру про обстановку в окремих країнах чи коаліціях країн, що представляють розвідувальний інтерес об'єктом [2].


Також існують декілька класифікацій розвідки. На нашу думку, розвідку як таку потрібно розділяти за територіальним принципом (внутрішня та зовнішня) та за безпосереднім призначенням (воєнна, політична, економічна, зовнішня, тощо). Визначившись з завданням, потрібно дослідити історичне підґрунтя становлення системи розвідки у РП.
Найбільш доцільним періодом дослідження виглядає період між закінченням Другої світової війни і до сучасності.


Список польських спеціальних розвідувальних відомств у період з 1945 по 1990 рік:

  • Міністерство громадської безпеки (Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego / MBP, 1945-1954).
  • Комітет державної безпеки (Польща) (Komitet do spraw Bezpieczeństwa Publicznego, Kds.BP, 1954-1956).
  • Служба безпеки ПНР (Służba Bezpieczeństwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, 1956-1990).
  • 1-й департамент Міністерства внутрішніх справ ПНР (Departament I Ministerstwa Spraw Wewnętrznych);
  • 2-й департамент Міністерства внутрішніх справ ПНР (Departament II Ministerstwa Spraw Wewnętrznych).
  • Бюро розслідувань Служби безпеки (Biuro Studiów Służby Bezpieczeństwa MSW, 1982-1989) - координація дій проти опозиції.
  • Oddział II Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (1945-1951).
  • Друге управління Генерального Штабу Війська Польського (Zarząd II Sztabu Generalnego Wojska Polskiego) - (1951-1990).
  • Agenturalny Wywiad Operacyjny, AWO
    Główny Zarząd Informacji, GZI (WP / MON / Kds.BP, 1945-1957).
  • Військова внутрішня служба (Wojskowa Służba Wewnętrzna MON / WSW MON, 1957-1990) - внутрішня військова розвідка і військова поліція.

 

В 1990 р. Польща стала першою країною соціалістичного блоку, яка приступила до здійснення мирного демонтажу соціалістичної системи.
6 квітня 1990 р. створюється Управління охорони держави (УТОГ) (пол. Urząd Ochrony Państwa, UOP) - основна громадянська спецслужба посткомуністичної Польщі.  Яка була заснована в якості департаменту Міністерства внутрішніх справ, а в 1996 р. перетворена в окремий державний орган,  який підпорядковувався безпосередньо прем'єр-міністру країни.

 

До завдань Управління входила зовнішня розвідка, контррозвідка і забезпечення безпеки урядових комунікацій. Діяльність Управління 1990-х  супроводжувалася численними скандалами, пов'язаними з викриттям зв'язків президентів і прем'єрів країни з КДБ і викриттями російських шпигунів і агентів. На початку 2000-х була розпочата реформа системи спецслужб Польщі, яка викликала опір з боку їх керівництва. 25 жовтня 2001 начальник УТОГ Збігнєв Новек, а також шеф польської військової розвідки (пол. Wojskowych Informacyjnych Slużb, WIS) Тадеуш Русак подав у відставку, спробувавши наостанок шантажувати новий уряд позицією НАТО. Новек, зокрема, зазначив: «План прем'єр-міністра щодо реформування спецслужб прямо загрожує безпеці країни, а також заважає польським розвідкам допомогти Вашингтону і іншим союзникам по НАТО боротися з тероризмом».


Найбільше спецслужби Польщі прославилися в боротьбі проти власного уряду. Протягом десяти років Польщу стрясали скандали пов’язані з двома темами - зв'язку президентів і прем'єрів країни з КДБ і викриттям російських шпигунів і агентів.
1993 рік - польськими спецслужбами заарештований невідомий (Зелінський) при передачі агентурних матеріалів військовому аташе посольства Росії полковнику Володимиру Ломакіну. Ломакін був видворений з Польщі.

1995 рік - в роботі на російські спецслужби звинуватили прем'єр-міністра Польщі Йозефа Олекси, який був змушений піти у відставку.

1999 рік - скандал навколо 15 російських бізнесменів, які начебто працюють на вітчизняні спецслужби, розслідування співпраці зі спецслужбами комуністичного режиму прем'єр-міністра Єжи Бузека, гучна справа двох польських офіцерів, підозрюваних в шпигунстві на користь Росії.

 

2000 рік - висилка дев'яти російських дипломатів, в серпні президент Александр Кваснєвський направив прем'єру Єжи Бузеку листа, в якому звинуватив Управління охорони держави (УТОГ) в упередженому ставленні до себе, мовляв, польські контррозвідники упереджено підійшли до збору та оцінки архівних матеріалів, представлених в люстраційний суд, який з'ясовував, чи співпрацював глава держави, що балотувався на другий термін, зі спецслужбами ПНР або СРСР.

 

8 травня 2002 депутати польського Сейму схвалили законопроект про реформу спецслужб, відповідно до якого Управління охорони держави було ліквідовано і створено дві нові структури - Агентство внутрішньої безпеки (Agencja Bezpieczenstwa Wewnetrznego, ABW) і Агентство розвідки (Agencja Wywiadu, AW).

 
Агентство внутрішньої безпеки (Agencja Bezpieczenstwa Wewnetrznego, ABW)

 

Завданнями Агенції внутрішньої безпеки є:

  • виявлення, попередження і боротьба з ризиками, що впливають на внутрішню безпеку держави та її конституційний лад;
  • запобігання та виявлення злочинів (та переслідування злочинців);
  • контррозвідка,  протидія тероризму (включаючи кібертероризм), протидія порушенням пов’язаних з державною таємницею та інших злочинів проти державної безпеки, що впливають на економіку держави (наприклад, ухилення від сплати податків);
  • протидія корупції осіб, що виконують державні функції;
  • протидія незаконному виробництву, володінню та торгівлю зброєю, боєприпасами та вибуховими речовинами, зброєю масового знищення та наркотичними засобами, психотропними речовинами;
  • отримання, аналіз, обробка та передача компетентним органам інформації, яка може бути важливою для захисту внутрішньої безпеки держави та її конституційного ладу;
  • здійснення інших заходів, зазначених в окремих актах та міжнародних договорах [2].

Структура ABW:

-        Відділ безпеки телеінформатики;

-        Департамент контррозвідки;

-        Департамент кримінального процесу;

-        Департамент секретної інформації;

-        Управління операційно-технічної підтримки;

-        Департамент внутрішньої безпеки та аудиту;

-        Департамент боротьби з тероризмом та стратегічними загрозами;

-        Антитеррористичний центр;

-        Юридичне відділення;

-        Управління судової експертизи;

-        Управління з обліку та аналізу;

-        Управління логістики;

-        Центральний навчальний центр.

 

В агенції посади та звання відповідають військовим. Витрати та доходи Агенції внутрішньої безпеки реалізуються у частині 57 держбюджету. У 2016 році витрати Агентства склали 582,8 млн. злотих, а надходження - 11,4 млн. злотих. У бюджетному акті на 2017 рік витрати АВВ заплановані на 609,1 млн. злотих, а надходження - 8,6 млн. злотих.


Штаб-квартира ABW знаходиться в районі Мокотув у Варшаві по вулиці Раковецька, в безпосередній близькості від в'язниці Мокотув і Міністерства внутрішніх справ. ABW має власний навчальний центр, розташованим в селі Емув (Мазовецьке воєводство) в 21 км на схід від Варшави [4].


Також ABW має відділення майже в усіх великих містах Польщі, в тому числі в Білостоці, Бидгощі, Гданську, Катовіце, Кракові, Любліні, Лодзю, Ольштині, Ополе, Познані, Радомі, Жешуві, Щецині, Варшаві, Вроцлаві та Зеленій Гурі.

 

Крім того, ABW має своїх представників в польських дипломатичних місіях в Берліні, Брюсселі, Києві, Лондоні, Москві та Празі. ABW тісно співпрацює з розвідкою НАТО та іншими членами Європейського союзу, а також іншими країнами, включаючи Афганістан, Ізраїль, Казахстан і Чорногорію. ABW взаємодіяла із Службою безпеки України в рамках підготовки до Євро-2012 з питань забезпечення безпеки заходи.


Агентство розвідки Польщі (пол. Agencja Wywiadu, AW)

 

Діяльність агентства зазвичай здійснюється за межами території Республіки Польща. На території країни воно може проводити операції в обмеженому обсязі, і виключно у зв'язку з його закордонними операціями. Функції агентства включають:

  • отримання, аналіз, обробку та передачу інформації, яка може мати значення для безпеки та зовнішньої політики Республіки Польща, а також для її економічного потенціалу;
  • виявлення та протидія зовнішнім загрозам безпеки, оборони, незалежності та недоторканності Республіки Польща;
  • захист іноземних дипломатичних представництв Республіки Польща та їх посадових осіб від діяльності іноземних спецслужб та інших видів діяльності, які можуть негативно вплинути на інтереси Республіки Польща;
  • забезпечення криптографічного захисту комунікацій польських дипломатичних представництв і консульств, а також дипломатичної пошти;
  • протидія міжнародному тероризму, екстремізму та міжнародної організованої злочинності;
  • протидія незаконній міжнародній торгівлі зброєюбоєприпасами та вибуховими речовинами, наркотиками, психотропними речовинами, а також товарами, технологіями і послугами, що мають стратегічне значення для безпеки держави;
  • протидія поширенню зброї масового знищення і загрозам, пов'язаним з розповсюдженням цієї зброї та їх носіїв;
  • виявлення та аналіз загроз, що виникають в нестабільних регіонах планети, конфліктів і міжнародних криз, які впливають на безпеку держави, а також здійснення заходів, спрямованих на усунення цих загроз;
  • ведення радіотехнічної розвідки [5].

Чіткої інформації щодо структури, на жаль, знайти не вдалося.

Аналізуючи викладену вище інформацію, можна сказати, що структура розвідувальних служб РП розділена за територіальним принципом, що є достатньо вдалим рішенням. Агентство внутрішньої безпеки (Agencja Bezpieczenstwa Wewnetrznego, ABW) і Агентство розвідки (Agencja Wywiadu, AW) співпрацюють між собою, що надає можливість посилювати свої позиції у будь-якому напрямі. Подолання внутрішніх викликів та конфліктів відбулося завдяки прийняття закону у 2002 році, що наразі і залишається найбільш вдалим вирішенням питання. Польський уряд відчував тиск з боку розвідки РФ (після розпаду СРСР), тому і вирішив піти на такі радикальні дії, що і призвело до успішного становлення системи розвідки у РП.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ:


1. Офіційний сайт AW. – Режим доступу: https://aw.gov.pl/

2. Офіційний сайт ABW. – Режим доступу:  http://www.abw.gov.pl/

3. Dossier. – Режим доступу: http://www.agentura.ru/dossier/pologne/

4. ABW central training center, Emów, Poland. - Режим доступу: http://maps.pomocnik.com/satellite-maps/?map=2339

5.  O Agencji. – Режим доступу: http://www.aw.gov.pl/

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Создан 17 авг 2018